in

Na dvoru kneza Muncimira za kojeg piše da je “po milosti Božjoj knez Hrvata”, rastao je budući kralj Tomislav

Članak koji slijedi temelji se na znanstvenom radu Kralj Tomislav i njegovo doba u povijesnom hodu hrvatskoga naroda, autorice dr. sc. i dr. h. c. Agneze Szabo, objavljenom u zborniku Muka u temeljima hrvatske kulture, tiskanom u svega dvjesto primjeraka. i izdanom povodom 30. godina djelovanja udruge Pasionska baština. 

U članku koji slijedi autorica sustavno prikazuje vladavinu kneza Muncimira, pretka kralja Tomislava i ključne ličnosti prijelaznog razdoblja u kojem se oblikuju temelji hrvatske srednjovjekovne države. Kroz prikaz političke samostalnosti, kulturnih i crkvenih inicijativa te međunarodnog priznanja vladarske pozicije. Autorica ističe važnost Muncimirove vladavine kao razdoblja kontinuiteta dinastije Trpimirovića i učvršćivanja državne strukture.

Utvrda Klis, svibanj 2025 FOTO: A.M. / Blaga & misterije
Utvrda Klis, svibanj 2025 FOTO: A.M. / Blaga & misterije

Poseban naglasak stavlja se na njegovu titulaturu, crkvene graditeljske pothvate, uporabu latinskoga jezika i razvijenu dvorsku organizaciju. Upravo u takvom političkom i kulturnom okruženju, pod očinskim autoritetom kneza Muncimira, sazrijeva i budući hrvatski kralj Tomislav. Pretpostavlja se da je bio najmlađi sin kneza Trpimira te nastavio vladarsku kuću Trpimirovića.

Od svojega prethodnika kneza Branimira (vladao 879.-892), koji nije bio iz vladarske kuće Trpimirovića, Muncimir je naslijedio samostalnu jaku državu u političkom, gospodarskom i kulturnome pogledu, i međunarodno priznatu od pape Ivana VIII. Ističem da su takvo priznanje uživale tada i druge europske države. Dosljedno tome i knez. Muncimir nosio je naslov dux Croatorum, knez Hrvata, kao i njegov otac knez Trpimir, ali i naslov princeps istoga značenja. Oba naslova isticala su i Muncimirov suverenitet, što znači i samostalnost vladanja.

Arheološko nalazište Bijaći - Stombrate s crkvom sv. Marte Wikipedia Commons
Arheološko nalazište Bijaći – Stombrate s crkvom sv. Marte Wikipedia Commons

Muncimir je stolovao rjeđe u Klisu, uglavnom u Bijaćima kraj Trogira. U blizini grada u sklopu prostrane antičke „villae rusticae” koja je izgrađena već početkom 9. st. nastao je vladarski posjed hrvatskih knezova Trpimirovića, koji je postupno prerastao u jedan od većih posjeda kraljevskog teritorija.

U Bijaćima hrvatski vladari Trpimirovići obnavljaju starokršćansku crkvu te je posvećuju sv. Marti. Crkva se spominje u povelji kneza Muncimira iz 892. godine kao mjesto izdavanja vladarskih povelja.

Povelja kneza Muncimira iz 892. godine za crkvu sv. Jurja na Putalju podno Kozjaka
Povelja kneza Muncimira iz 892. godine za crkvu sv. Jurja na Putalju podno Kozjaka

Ova je povelja sačuvana u prijepisu na latinskome jeziku is god, 1568, i njome knez Muncimir ističe svoje nasljedno pravo na vlast, uz snažno isticanje da sjedi na očinskome prijestolju i naziva se Muncimir, Božjom pomoću knez Hrvata.

Činjenica da se Muncimir naziva knezom Boljom pomoći, povjesničari zaključuju, da kneza Muncimira nije postavio niti jedan strani vladar, te da je Muncimir vladao samostalno. Ta činjenica, kao i oblik Muncimirova imena koji završava na s -mir, upućuje i na mišljenje da bi knez Muncimir možda dolazio iz središnje Hrvatske koja je obuhvaćala župe Gacka, Lika i Krbava.

Crkva sv. Marte u Bijaćima, Muzej grada Kaštela
Crkva sv. Marte u Bijaćima, Muzej grada Kaštela

Što se tiče spomenute crkve sv. Marte, ona je tijekom kasnijih stoljeća bila više puta rušena tijekom višestoljetnih osmanskih prodora. Nova crkva izgrađena je u 17. stoljeću nedaleko od starih temelja. Spomenuti arheolog don Frane Bulić dao je godine 1908., nakon završetka vlastitih arheoloških istraživanja, ovdje sagraditi novu crkvu u čast Sv. Marte. Crkva je i danas u upotrebi i pripada župi Gospe od Anđela u Trogiru.

Još jedan značajni spomenik svjedoči o značenju Muncimirova vladanja. U selu Uzdolju kod Knina nađen je dio kamene oltar ne pregrade iz godine 895., na kojoj se spominje Muncimirovo ime, što pokazuje da je on dao sagraditi i crkvu sv. Luke iz koje potječe natpis na latinskome jeziku, koji u hrvatskome prijevodu glasi: „Knez Muncimir po milosti Božjoj knez Hrvata”. Riječ je o vrlo kvalitetnoj oltarnoj pregradi, koja svjedoči da je isklesana u Benediktinskoj klesarskoj radionici koja je osnovana dosta ranije, vjerojatno u doba vladanja kneza Branimira.

MUNCIMIR, zabat s imenom kneza Muncimira iz Uzdolja kraj Knina, Split, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika u Splitu / Hrvatska enciklopedija
MUNCIMIR, zabat s imenom kneza Muncimira iz Uzdolja kraj Knina, Split, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika u Splitu / Hrvatska enciklopedija

Oltarna pregrada ukrašena je na vanjskom rubu nizom kuka i troprutastim, uzajamno presječenim lukovima. Uz njezin donji rub uklesan je natpis, koji je datiran spomenutom autom godinom godinom 895., i koji počinje na desnoj vodoravnoj gredi. U središtu zabata postavljen je križ od trokutasta pletera. Ispod njegove grede s obje strane uklesane su dvije ptice koje u kljunu drže grozd.

Greda i zabat s natpisom kneza Muncimita iz crkva sv. Luke u Uzdolju kraj Knina, sadreni odljev Gliptoteke, HZ-127/I i HZ-127/II - fotografirala Roberta F.
Greda i zabat s natpisom kneza Muncimita iz crkva sv. Luke u Uzdolju kraj Knina, sadreni odljev Gliptoteke, HZ-127/I i HZ-127/II – fotografirala Roberta F.

Ističem da su i kameni natpisi kneza Muncimira, jednako kao i raniji ali i kasniji natpisi ostalih hrvatskih knezova, poslije i kraljeva, bili napisani na latinskom jeziku. Stoga, stručnjaci i danas smatraju da je latinski jezik prvotni jezik hrvatske pismenosti”, dapače, trajna i univerzalna osnovica hrvatskoga srednjovjekovlja.”

Ona svjedoči i stalni hod Hrvatske s ondašnjim europskim kulturnim tijekovima i ostvare-njima. Ističem, latinski jezik su i kod nas u tijeku ranijih stoljeća učvršćivali osobito redovnici benediktinci, koje je u Hrvatsku doveo sredinom 9. stoljeća knez Trpimir. Postali su širitelji pismenosti, kulture i umjetnosti, također, gospodarstva i graditeljstva, gostoprimstva i uljudnosti, u najširem značenju te riječi.

S druge pak strane, latinska pismenost i kultura na hrvatskim prostorima ne umanjuje značenje glagoljaštva i širenje ćirilometodske baštine. O njoj, kao i upotrebi latinskoga jezika u liturgiji, dakle u crkvama kod službe Božje, raspravljat će se na Prvom i Drugom crkvenom saboru u Splitu. Njima će predsjedati kralj Tomislav.

Knezu Muncimiru pokoravali su se romanski gradovi bizantske Teme Dalmacije u koje je on dolazio i u njima kao suvereni vladar boravio. Sačuvana povijesna vrela svjedoče o razvoju feudalnoga društva na temelju velikih zemljišnih posjeda, na kojima se uz obrte, te poznatu gradnju lađa, osobito razvija stočarstvo, te maslinarstvo i vinogradarstvo.

Ove odlike, kojima valja pribrojiti i već spomenuto djelovanje redovnika benediktinaca, osobito u gradovima, naslijedit će i knez Tomislav i njegovi nasljednici. I Muncimirov kneževski dvor, u kojem je zacijelo boravio i sazrijevao i njegov stariji sin i nasljednik Tomislav, ali i mladi, Trpimir II., bio je uređen po uzoru na franačke dvorove.

Tako se u pratnji kneza Muncimira nalaze župani i drugi dvorski dostojanstvenici, također, crkveni, te i dvorski časnici. koji su mu uvijek stajali na usluzi. Među njima se spominju i ove službe: kapelan, dakle svećenik, obično i pisar povelja i drugih službenih isprava. Zatim dvorski župan, peharnik, buzdovanar, konjušnik, komornik, također i župan oružjenoša, i drugi uglednici.

Knez Muncimir prvi je među hrvatskim knezovima za kojeg se navodi da ima i svoj pečat po uzoru na franačke vladare. Međutim, već za vladanja kneza Municimira, a tako će biti i za vladanja njegova nasljednika kneza Tomislava, u njegovu su kneževinu započeli već tijekom godine 905. i 906., bježati pred provalama Ugra (Mađara) i Hrvati iz Panonske Hrvatske, gdje je vladao knez Braslav. Ističem, da je u ovakovom državnom i socijalnom okruženju živio i Muncimirov stariji sin Tomislav koji će kao knez početi vladati nakon očeve smrti oko 910. godine.

Istražite nove smjernice za obnovu 20 dvoraca u Slavoniji, Baranji i Srijemu