in ,

In principio erat regnum: kako su Bad Blue Boysi povezali stadion i izložbu o Hrvatskom Kraljevstvu

FOTO: Mondo Ultras Ufficiale / Zahvaljujemo Bad blue Boys Zagreb
FOTO: Mondo Ultras Ufficiale / Zahvaljujemo Bad blue Boys Zagreb

Latinski izraz In principio erat regnum, razvijen preko cijele sjeverne tribine Maksimira tijekom utakmice Dinama i Lokomotive, nije bio tek navijački slogan ili estetski efektna koreografija. Bio je to svjestan kulturni i povijesni komentar, poruka koja stadion pretvara u mjesto sjećanja i simboličkog obilježavanja 1100. obljetnice Hrvatskog Kraljevstva.

FOTO: Mondo Ultras Ufficiale / Zahvaljujemo Bad blue Boys Zagreb
FOTO: Mondo Ultras Ufficiale / Zahvaljujemo Bad blue Boys Zagreb

Koreografiju su izveli Bad Blue Boys, najprepoznatljivija navijačka skupina GNK Dinamo Zagreb. U središtu vizuala bio je lik kralja Tomislava, a iznad njega natpis na latinskom jeziku koji u prijevodu znači: U početku bijaše kraljevstvo. Ista rečenica, na hrvatskom jeziku, nosi naslov velike izložbe U početku bijaše kraljevstvo, postavljene u Galerija Klovićevi dvori.Ta poveznica nije slučajna.

Od evanđelja do hrvatske povijesti

Izraz In principio erat prepoznatljiv je kao početak Evanđelja po Ivanu, no ovdje je svjesno preoblikovan u In principio erat regnum. Umjesto riječi ili logosa, u središte se stavlja kraljevstvo. Time se naglašava trenutak nastanka političke zajednice i državnosti, upravo ono što tematizira i izložba u Klovićevim dvorima.

Obilazak izložbe U početku bijaše kraljevstvo FOTO: MBT / Blaga & misterije
Obilazak izložbe U početku bijaše kraljevstvo FOTO: MBT / Blaga & misterije

Izložba “U početku bijaše kraljevstvo” bavi se razdobljem formiranja hrvatske države, krunidbom kralja Tomislava i kulturnim, političkim i simboličkim temeljima srednjovjekovne Hrvatske. Korištenjem istog izraza, samo na latinskom jeziku, Bad Blue Boysi su poruku iz muzeološkog prostora prenijeli na stadion, u prostor masovne publike i snažnih emocija.

Stadion kao prostor kolektivnog pamćenja

Utakmica protiv Lokomotive igrala se 20. prosinca u maglovitoj zagrebačkoj večeri, pred više od šest tisuća gledatelja. No trenutak izlaska igrača na teren pretvoren je u vizualni podsjetnik na duboku povijesnu obljetnicu.

Epitaf kraljice Jelene koji je otkriven na Gospinom otoku / Izložak, Izložba U početku bijaše kraljavstvo FOTO: MBT/Blaga&misterije
Epitaf kraljice Jelene koji je otkriven na Gospinom otoku / Izložak, Izložba U početku bijaše kraljavstvo FOTO: MBT/Blaga&misterije

Na taj su način Bad Blue Boysi 1100. obljetnicu Hrvatskog Kraljevstva obilježili izvan službenih protokola i akademskih okvira. Bez govora, bez pozornice, bez institucija, ali s jasnim simbolima, povijesnim referencama i porukom razumljivom svima koji znaju čitati znakove.

Obilazak izložbe U početku bijaše kraljavstvo, Klovićevi dvori
Obilazak izložbe U početku bijaše kraljavstvo, Klovićevi dvori

Ista priča, dva prostora

Dok izložba u Klovićevim dvorima posjetiteljima nudi rukopise, artefakte, kraljevske insignije i stručno tumačenje povijesnog konteksta, stadion je ponudio nešto drugo: snažan, emotivan i kolektivan čin sjećanja. I jedno i drugo govori o istom početku. O trenutku kada se, u povijesnom smislu, “dogodilo kraljevstvo”. Koreografija s natpisom In principio erat regnum tako postaje most između kulture i sporta, između muzeja i tribine.

Obilazak izložbe U početku bijaše kraljevstvo FOTO: MBT / Blaga & misterije
Obilazak izložbe U početku bijaše kraljevstvo FOTO: MBT / Blaga & misterije

Pokazuje kako povijesne teme mogu živjeti izvan izložbenih dvorana i kako se obljetnice ne obilježavaju samo znanstvenim skupovima, nego i gestama koje zahvaćaju širu zajednicu. U tom smislu, poruka Bad Blue Boysa nije bila provokacija, nego reinterpretacija. Jedna rečenica, jedan lik i jedan trenutak pretvorili su nogometnu večer u simbolično obilježavanje tisućljetne priče o nastanku hrvatske države.

Otvorenje Atelijer Meštrović, prosinac 2025. FOTO: Ministarstvo kulture i medija

Zavirite u obnovljeni atelijer u kojem je nekoć u Mletačkoj živio Ivan Meštrović

O krajoliku izgubljenih utvrda oko Lipovca koji se čita iz starih karata