in

Glasovita Višeslavova krstionica iz Splita je stigla u Zagreb: bit će zvijezda velike izložbe “U početku bijaše kraljevstvo”

Priprema Višeslavove krstionice za putovanje do Zagreba / Preuzeto, Muzej Arheoloških spomenika u Splitu / Davor Maršić, MHAS Split
Priprema Višeslavove krstionice za putovanje do Zagreba / Preuzeto, Muzej Arheoloških spomenika u Splitu / Davor Maršić, MHAS Split

Jedan od najznačajnijih spomenika hrvatske kulture iz ranog srednjeg vijeka, Višeslavova krstionica, ovih je dana iz Muzeja arheoloških spomenika u Splitu dopremljen u Zagreb gdje će biti dio velike izložbe “U početku bijaše Kraljevstvo”. Otvorenje izložbe u galeriji Klovićevi dvori planirano je za listopad 2025. godine.

Priprema Višeslavove krstionice za putovanje do Zagreba na izložbu "U početku bijaše Kraljevstvo" / Preuzeto, Muzej Arheoloških spomenika u Splitu / Davor Maršić, MHAS Split
Priprema Višeslavove krstionice za putovanje do Zagreba / Preuzeto, Muzej Arheoloških spomenika u Splitu / Davor Maršić, MHAS Split

Riječ je o središnjoj izložbi godine u kojoj se obilježava 1100. obljetnica Hrvatskoga Kraljevstva, a čiju pripremu s nizom partnera koordinira Ministarstvo kulture i medija RH. Kako doznajemo, na izložbi “U početku bijaše Kraljevstvo” po prvi će puta na jednom mjestu biti prikazani svi bitni elementi hrvatske državnosti u razdoblju od prvih hrvatskih vladara do 1918. godine.

Kuriozitetne fotografije, koje je zabilježio Davor Maršić iz MHAS Split, a koje pokazuju restauratore tijekom nedavnih priprema za transport Višeslavove krstionice, samo su jedna od razglednica koje najavljuju kako se ujesen u Klovićevim dvorima priprema nešto veliko, o čemu će javnost u vremenu koje dolazi doznati sve više.

Priprema Višeslavove krstionice za putovanje do Zagreba na izložbu "U početku bijaše Kraljevstvo" / Preuzeto, Muzej Arheoloških spomenika u Splitu / Davor Maršić, MHAS Split
Priprema Višeslavove krstionice za putovanje do Zagreba / Preuzeto, Muzej Arheoloških spomenika u Splitu / Davor Maršić, MHAS Split

U stvaranju izložbe “U početku bijaše Kraljevstvo” već mjesecima sudjeluju brojni stručnjaci i institucije. Dopremaju se artefakti, pišu se katalozi, izrađuju se prijevodi, osmišljavaju dvorane i dogovaraju detalji. U organizaciji sudjeluju Hrvatski državni arhiv (HDA), Hrvatski povijesni muzej, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika u Splitu, Arheološki muzej u Splitu, Nacionalna i sveučilišta knjižnica u Zagrebu, Hrvatski institut za povijest, Institut Pilar, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Leksikografski zavod Miroslav Krleža, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti te druge istaknute kulturne i znanstvene institucije u Hrvatskoj.

Višeslavova krstionica i Hrvati

Višeslavova krstionica kroz stoljeća je mijenjala mjesta, svrhe i značenja, ali je ostala neporecivi simbol početaka. Prvotno je bila smještena u Ninu, tadašnjem sjedištu crkvene vlasti, unutar baptisterija. Ondje su se u doba knezova pokrštavali prvi članovi slavenske zajednice na prostoru današnje Hrvatske. Sudbina je, međutim, krstionicu odvela daleko – u Veneciju. Zatečena je 1853. godine u kapucinskom samostanu Presvetog Otkupitelja na otočiću Giudecca. Ondje je, nevjerojatno, ali istinito, korištena kao spremnik za vodu kojom se zalijevao samostanski vrt.

Krstionica kneza Višeslava, natpis
Krstionica kneza Višeslava, natpis

Povratak u domovinu uslijedio je 1942. godine, posredovanjem tadašnjeg nadbiskupa Alojzija Stepinca. Uspio je dogovoriti njezinu razmjenu za dvije slike talijanskog majstora Vittorea Carpaccia. Krstionica je prvo bila smještena u palači HAZU u Zagrebu. Od 1958. godine stalno je izložena u Muzeju hrvatskih arheoloških spomenika u Splitu.

Krstionica je isklesana iz mramora s otoka Prokoneza u Mramornom moru. Šesterokutnog je oblika, s reljefnim torodiranim stupićima i stiliziranim kapitelima. Krasi ju posebno upečatljiv detalj: procesionalan križ ispunjen hrvatskim tropletom. U njezinu je tijelu ugrađena praktična simbolika – dovod i odvod vode – ali i estetska kodiranost koja ukazuje na njezinu sakralnu i reprezentativnu ulogu.

Krstionica kneza Višeslava FOTO: Argo Navis / Wikipedia Commons
Krstionica kneza Višeslava FOTO: Argo Navis / Wikipedia Commons

Na vrhu se nalazi latinski natpis, djelomično skraćen, u kojem se spominje knez Višeslav i koji potvrđuje da je krstionica korištena za krštenje “naroda”. Danas Višeslavovu krstionicu ne gledamo samo kao muzejski izložak. Ona je arhetipski predmet, s nevidljivim slojevima značenja. Njezin kameni obod, njezina težina, vodeni tragovi urezani kroz stoljeća – svi oni čuvaju šapat vremena u kojem se obredom rađala pripadnost.

Na jesen 2025., u Klovićevim dvorima, stajat će ne kao relikvija, nego kao tiha sugovornica jedne velike izložbe koja će u temelje hrvatske državnosti upisati ono što se u povijesti rijetko može: trenutak kada su kamen, vjera i jezik prvi put postali jedno.

FOTO: Pećinski park Grabovača

Pećinski park Grabovača skriva pećinu u kojoj su nedavno pronađene jako stare ljudske kosti i keramika