in ,

Povijest koja ne šuti: U Splitu je otvorena izložba o glagoljici kroz 1100 godina

Otvorenje izložbe "Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)" Foto: Muzej grada Splita
Otvorenje izložbe "Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)" Foto: Muzej grada Splita

Tko želi znati kako su Hajduk, Torcida i glagoljica završili u istoj rečenici, trebao bi prošetati do Stare gradske vijećnice. Ondje je 29. listopada otvorena izložba “Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)”, i ostat će otvorena sve do 20. prosinca.

Otvorenje izložbe "Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)" Foto: Muzej grada Splita
Otvorenje izložbe “Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)” Foto: Muzej grada Splita

No ovo nije klasična izložba, nego poziv da se glagoljicu prestane doživljavati kao muzejski fosil, već kao živo pismo koje se u Splitu nije samo čitalo već i živjelo. Putovanje počinje tiho, u prizemlju, među odjecima crkvenih sabora. Tu glagoljica još nije svakodnevna pojava, ali već ulazi na stražnja vrata, kroz liturgiju, kroz jezik, kroz pokušaje da se lokalna pismenost oblikuje u nešto svoje, domaće, razumljivo.

Otvorenje izložbe "Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)" Foto: Muzej grada Splita
Otvorenje izložbe “Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)” Foto: Muzej grada Splita

Penjući se stubištem prema drugom katu, raste i gustoća vremena. Ovdje je devet stoljeća splitske povijesti sabijeno u prostor koji pokazuje kako se glagoljica prenosila iz ruku u ruke, iz skriptorija u crkve, iz knjiga u svakodnevicu. Prikazani su rukopisi, dokumenti, relikvije prošlih vremena koje nisu samo povijesne fusnote, nego dokazi jednog kulturnog inata, želje da se piše i misli na svome.

Otvorenje izložbe "Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)" Foto: Muzej grada Splita
Otvorenje izložbe “Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)” Foto: Muzej grada Splita

Na vrhu, treća etaža otvara sasvim novu perspektivu. Glagoljica više nije samo povijest. Ona ulazi u suvremenu umjetnost. U oči odmah upada detalj s freske Ive Dulčića “Krist Kralj“, a potom i moćna poruka na radu Matka Trebotića: “Ja govorim hrvatski, ja sam umjetnik”, ispisana glagoljicom. To pismo više nije ukras, nego poruka.

Otvorenje izložbe "Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)" Foto: Muzej grada Splita
Otvorenje izložbe “Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)” Foto: Muzej grada Splita

Tu se pojavljuje i ona neočekivana nit koja povezuje glagoljicu s Hajdukom i Torcidom. Kustosica i suautorica izložbe Darka Perko Kerum prilikom otvorenja naglasila je upravo tu suvremenu prisutnost glagoljice u kolektivnoj svijesti Splita,  kako se jedno drevno pismo utkalo i u navijački identitet grada, kao znak pripadnosti, otpora i ljubavi prema svome.

Otvorenje izložbe "Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)" Foto: Muzej grada Splita
Otvorenje izložbe “Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)” Foto: Muzej grada Splita

Izložbu su zajednički realizirali Muzej grada Splita, Staroslavenski institut iz Zagreba i Književni krug Split – Marulianum. Otvorenju su prisustvovale brojne uzvanici među kojima je i pročelnica Područnog ureda za konzervatorske poslove Ministarstva kulture i medija dr. sc. Anita Gamulin, zamjenica gradonačelnika Splita Matea Dorčić, te ravnateljica Muzeja grada Splita Vesna Bulić Baketić.

Otvorenje izložbe "Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)" Foto: Muzej grada Splita
Otvorenje izložbe “Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)” Foto: Muzej grada Splita

Svi su istaknuli važnost toga što izložba nije djelo jedne institucije, već rezultat suradnje i zajedničkog truda. Ana Šimić, suautorica izložbe iz Staroslavenskog instituta, podsjetila je kako su glagoljaši prvi pokazali da je moguće živjeti među velikim silama i velikim jezicima, a ostati svoj “Širenjem glagoljaštva među Hrvatima, kao prvog pisma hrvatskoga jezika, širila se liturgija i pismenost na domaćem jeziku“, rekla je okupljenima, podcrtavši temeljnu misiju glagoljaša koja se sastoji od čuvanja jezika, kulture i identiteta.

Izložba ne zaboravlja ni najmlađe. Na trećoj etaži postavljena je interaktivna ploča s magnetnim karticama koje posjetiteljima omogućuju da sami ispisuju riječi glagoljicom. T

ako pismo koje je preživjelo tisuću godina ponovno ulazi u ruke i misli nove generacije. U svijetu gdje se svakodnevno pitamo što ostaje iza nas, izložba „Povijest koja ne šuti: glagoljaštvo u Splitu (925. – 2025.)“ daje jasan odgovor: ostaje pismo koje zna šutjeti kad treba, ali i govoriti kad je najvažnije.

Na Papuku je zbog krijumčara voćinskih srebrenjaka otkriven veliki keltski grad iz vremena prije Krista

Ilustracija koja prikazuje stopljene elemente koji su vidljivi u nastavku članke / AI / redakcija portala

Tragom mjesta gdje su pokopani hrvatski vladari